Vervoerspunt

 

Dinsdag 9 september 2014 werd het startschot gegeven van ikgeraakerniet, de mobiliteitscampagne van Welzijnsschakels vzw, Mobiel21 vzw en het Netwerk tegen Armoede. Inwoners van Heist-op-den-Berg spelen een hoofdrol in deze campagne. Met hun verhalen leggen ze de mobiliteitsproblemen bloot die mensen ondervinden wanneer ze geen auto hebben. De campagne wilt gelijkaardige problemen in heel Vlaanderen in kaart brengen en uiteindelijk resulteren in oplossingen.

 

 

In het campagnefilmpje getuigen enkele mensen uit Heist-op-den-Berg over de moeilijkheden die ze dagelijks ondervinden om op hun bestemming te geraken. De belemmeringen zijn erg divers. Het gaat van heel lang onderweg zijn, tot moeilijk aan reisinformatie geraken, of met de fiets door gevaarlijke verkeerssituaties moeten. Het zijn dingen die heel wat Vlamingen ongetwijfeld zullen herkennen.

In een uitgestrekte plattelandsgemeente als Heist-op-den-Berg zijn veel mensen aangewezen op (openbaar) vervoer. Maar die keuze is niet voor ieder van ons vanzelfsprekend. Er is een aanbod, maar niet iedereen kent het of vindt er zijn weg vlot in… Het vervoerspunt zoekt mee naar vervoersmogelijkheden (De Lijn, NMBS, Belbus, MinderMobieleCentrale, …) die aansluiten op de specifieke vraag.

 

Vzw Den Draai, richtte vanuit haar groepswerking rond mobiliteit, de Vervoerswegwijzer op.

 

De Vervoerswegwijzer geeft advies, op maat. Hiervoor kan je tijdens werkdagen tussen 10 en 14 uur bellen naar 0479 67 69 31. Buiten de openingsuren kan je een berichtje inspreken.

 

Kan je niet tijdens de telefonische openingsuren bellen, dan kan je een afspraak maken voor een ander moment.

 

Wat mag je verwachten van de Vervoerswegwijzer?

  • Geraak ik waar ik moet geraken?
  • Wie kan mij helpen om uit te dokteren welke bus ik moet nemen?
  • Wat als ik de uren van de bus niet begrijp? Als ik bepaalde informatie niet begrijp?
  • Hoe kan ik de belbus reserveren?
  • Welk tarief/abonnement neem ik het beste?
  • Wie kan gebruik maken van de mindermobielencentrale?

 

De Vervoerswegwijzer wil ook de vervoersnoden binnen Heist-op-den-Berg in kaart brengen. Je mag er eventuele moeilijkheden in het gebruik van (openbaar) vervoer signaleren.

 

Daarnaast is er een aanbod voor diensten, organisaties en verenigingen: we geven een duidelijke, informatieve sessie over de mogelijkheden binnen de eigen gemeente. Je kan zo’n infosessie aanvragen via info@vzwdendraai.be of 0479 67 69 31.

 

De tarieven van De Lijn zijn vanaf nov. 2017 veranderd.

Klik hier om ze te bekijken.

 

Welke tarieven en biljetten hanteert de NMBS?

Klik hier om ze te bekijken.